lördag 7 februari 2009

Vuxenmössa!

Jag har så mycket randigt trikåtyg, tänkte jag skulle sy lite mössor, men först måste man ju hitta ett mönster. Jag visste att mössmönstret i Baby Cool är stort, så jag testade att sy en i uggletyget som är fodrad med vit trikå, och mycket riktigt, stl 1 år passade mig perfekt! Och då har jag inte direkt litet huvud.. Så det blir nog några fler till mig, och så tänkte jag minska mönstret så att det passar T och L också, så får de några. Jag gjorde inte som en tub som det är i Baby Cools mönster, tycker det är svårt för barnen att ta på och av en sån mössa, jag vändsydde i stället och det blev bra. Jag var lat och sydde med overlocken på insidan, när jag skulle sy igen vändningshålet, men jag tänker inte använda den andra sidan ändå. Heimlaga skrev om samma sak (fast då gällde det byxor i stället) häromdan, och jag håller nog med. Inte en massa jobb i onödan, det tar bort tid från övrig sytid!
Mössan ser sned ut på underkanten, men det är för att jag inte rättade till den innan, annars blev den riktigt bra faktiskt! Sambon så lite skeptisk ut, men det är nog mest tyget han reagerar på...

Inga kommentarer: